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Christine Mackey

RESIDENCE: 16 juin au 16 juillet 2015

Biochrome (54)*

Un projet de recherche visuelle, textuelle et cartographique qui met l’accent sur la persistante expansion et les et caractéristiques habituelles et résiduelles de plantes urbaines considérées comme envahissantes, et souvent catégorisées par l’étiquette «  mauvaises herbes ». Ces « étrangers indésirables » ont tendance à se développer sur des terrains vagues, des bords de route, à travers des fissures dans les murs et les pavés, et encore en bordure des voies ferrées ou cachés entre les plantes « sélectionnées » des jardins de banlieue.

En essayant de localiser ces communautés végétales Mackey va esquisser une carte schématique de la ville de Genève créant ainsi un dialogue ludique entre l’embourgeoisement urbain et la mobilité biologique. Pour capturer la diversité structurelle de ces communautés, Mackey récoltera les pigments propores à chaque plante, en préservant leur intensité dans des flacons de verre, comme un portrait alternatif de la ville. L’utilisation humaine des extraits de pigments végétaux remonte à 10’000 ans et est l’un des sujets les plus anciens de la phytotechnie.

La principale fonction de la couleur des plantes n’est pas comme nous le présumons pour le simple plaisir esthétique, mais pour fournir des signaux visuels aux insectes et aux animaux afin de favoriser la pollinisation et la dispersion des graines, la protection contre les agents pathogènes et l’atténuation biotique et abiotique contre le stress. Influençant ainsi le transport des hormones de croissance (auxines) et permettant la fertilité des plantes. A une époque où le béton est la puissance dominante dans les villes, ces diverses niches biologiques deviennent essentielles pour les abeilles, les oiseaux et les autres insectes.

Pour accompagner ce travail, Mackey développe un texte spéculatif qui déconstruit des articles scientifiques existants sur la population des plantes envahissantes et sur l’effet environnemental qu’elles ont sur l’homme et les espèces terrestres indigènes. Ce texte va mettre l’accent sur des discours complexes définissant la notion d’« espèces invasives » et qui sont souvent à l’origine de construction de représentation comme celles des aliens de la science-fiction, des ennemis militaristes et des dangereuses nations étrangères. Le but sous-jacent à ce projet est d’explorer la mobilité socio-économiques entre les humains et les plantes dans notre désir de mise en forme d’un paysage « naturel » et l’idéologie destructrice d’un nationalisme radical.

Christine Mackey est une artiste qui vit et travaille en Irlande, au Centre de Sculpture de Leitrim. Sa recherche se base sur les les préoccupations environnementales en utilisant divers moyens et disciplines artistiques en fonction des contextes spécifiques à un lieu. Elle a participé à plusieurs résidences et expositions internationales et nationales, notamment : Delfina Foundation (2015), Flanagans Field Community Garden, Dublin, AIR Rejmyre Art Lab, Sweden (2014), Killruddery House and Gardens/Mermaid Arts Centre, Wicklow (2014); Art & Sustainability, Cambridge School of Art (2013) and ArtLink, Fort, Donegal (2013-2014)). Ses expositions personnelles récentes incluent : The Lung, Kings House, Boyle; Provisional AC Institute, New York; SEED MATTER, Limerick City Gallery of Art (2013); Labor on … as if, Draoicht Arts Centre (2013); Living Fields, Leitrim Sculpture Centre (2012) and Seed Matter and Other Stories, The Butler Gallery (2011). Ses récentes expositions collectives incluent Stir in the Pot Story, Delfina, Lindon, The Thin line, Oriel Myrddin Gallery, Wales, and The Garage Door Gallery, Holman Arts & Media Center, USA. Mackey a reçu les prix : Individual Artists Bursary Awards from the Arts Council of Ireland, et Leitrim County Council and Culture Ireland.

www.christinemackey.com


RESIDENCY: June 16 – July 16 2015

Biochrome (54)*

Visual, textual and cartographical research project that will focus on the persistence expansion of urban plants considered invasive and/or weed like forms and their habitual and residual characteristics. The location for these ‘uninvited outsiders’ tends to be sited on waste ground, growing close to road verges, through cracks in walls and pavements and often lining railway tracks or hidden amongst ‘selected’ plants in suburban gardens.

By utilizing the location of these plant communities that will begin from the garden at Utopiana at Avenue des Eidguenots, Mackey will devise a diagrammatic map of the city thus presenting a playful dialogue between urban gentrification, human taste and biological mobility.

Capturing the structural diversity of these niche communities, Mackey will harvest individual pigments from each plant – preserving their intensities in glass vials as an alternative portrait of the city. Human use of plant pigments extracts dates back 10,000 years and is one of the oldest subjects in formal plant science.

The main function of colour in plants is not as we may presume for the aesthetic consumption of human pleasure but for providing visual signals to insects and animals for pollination and seed dispersal, protecting against pathogens, mitigating against biotic and abiotic stress, influencing the transport of growth hormones (auxins), and enabling plant fertility. Where concrete is the dominant force in cities – these diverse biological niches become essential sites for bees, birds and other insects.

To accompany this work Mackey will develop a speculative text that deconstructs existing scientific papers on the invasive population of plants and there environmental stress on humans and native land species. This text will unpick complex discourses that surround ‘invasive species’ that often constructs images of science-fiction aliens, militaristic enemies, and dangerous foreign nationals. Underpinning this project is the exploration on the socioeconomic mobility between humans and plants in our shaping of a ‘natural’ landscape and the destructive ideology behind radical nationalism.

Christine Mackey is an independent studio-based artist at the Leitrim Sculpture Centre. Her research-based practice is rooted in environmental concerns and the development of meaningful participation working across a range of disciplines and site-specific contexts. She has participated on a range of international and national residency/exhibition programmes including: Delfina Foundation (2015), Flanagans Field Community Garden, Dublin, AIR Rejmyre Art Lab, Sweden (2014), Killruddery House and Gardens/Mermaid Arts Centre, Wicklow (2014); Art & Sustainability, Cambridge School of Art (2013) and ArtLink, Fort, Donegal (2013-2014)). Recent solo exhibitions include The Lung, Kings House, Boyle; Provisional AC Institute, New York; SEED MATTER, Limerick City Gallery of Art (2013); Labor on … as if Draoicht Arts Centre (2013); Living Fields Leitrim Sculpture Centre (2012) and Seed Matter and Other Stories The Butler Gallery (2011). Recent group exhibitions include Stir in the Pot Story, Delfina, Lindon, The Thin line, Oriel Myrddin Gallery, Wales, and The Garage Door Gallery: Holman Arts & Media Center, USA. Mackey has been in receipt of Individual Artists Bursary Awards from the Arts Council of Ireland, Leitrim County Council and Culture Ireland.

www.christinemackey.com